Gendang merupakan sejenis alat muzik yang dihasilkan
dengan menggunakan kayu berbentuk bulat. Pemukul gendang dikenali sebagai tukang
gendang. Manakala pemukul atau pemain gendang diraja mempunyai gelaran
tersendiri iaitu Kulup Raja. Pada tahun 1857, permainan gendang Pahang mula
diperkenalkan setelah tercetusnya perang saudara di Chenor, Pahang. Kemudian,
gendang Pahang mula berkembang di beberapa buah daerah iaitu Jerantut, Kuala
Lipis, Pekan, Chenor dan Temerloh, sementara di kawasan yang lainnya gendang
Pahang semakin pupus. Di sesebuah kawasan, penduduk setempat lebih menggemari
irama setempat berbanding irama-irama yang didatangkan dari daerah lain. Keadaan ini menunjukkan mereka sangat konsisten
mempertahankan irama yang dipusakainya sejak turun-temurun.
Gendang
Pahang merupakan seni muzik tradisi yang mendapat pengaruh seni muzik Islam.
Seni muzik ini dipercayai diperkenalkan oleh Dato’ Purba Jelai dan disebarkan
oleh tiga generasi. Gendang Pahang
mempunyai lagunya tersendiri yang dikenali sebagai Bujang Hilir. Muzik
ini dimulakan dengan rentak pembukaan dan disudahi dengan rentak membunuh atau
rentak mati di samping rentak-rentak sampingan
yang lain. Selain
itu, lagu popular yang sering dimainkan adalah
Samaderas, Kambing Berlaga, Lenggang Janda, Bujang Hilir dan
Raja Berangkat. Gendang
Pahang dimainkan ketika majlis perkahwinan dan adat-istiadat istana serta untuk
mengiringi persembahan silat dan tarian Inai. Gendang Pahang tidak dikhususkan
kepada golongan lelaki sahaja sebaliknya turut melibatkan golongan wanita.
LAGU GENDANG PAHANG
Lagu Gendang Pahang yang
sering dimainkan dan menjadi asas kepada semua repertoirnya adalah:
Lagu Samaderas
Samaderas mengalirkan tenaga yang
tersendiri terhadap pergerakan silat seorang pengamal persilatan. Setiap seni
pukulan gendang akan menghasilkan satu seni gerakan yang dinamakan seni silat
yang disatukan dengan bunga-bunga persilatan terutamanya bela sembah dan
pergerakan belebat. Daripada bunga akan terbitlah buah dan dalam bunga juga ada
maksud tertentu dari sudut kebatinan.
Lagu Kambing Berlaga
Kambing adalah haiwan
yang mengeluarkan bunyi tanduk berlaga yang kuat ketika berlaga. Kelakuan ini
telah diadaptasikan menjadi tingkah gendang. Temponya pula berdasarkan kambing
yang sedang berlaga iaitu kadang-kala cepat dan kadang-kala perlahan. Dalam
lagu ini baloh digunakan selain pukulan pada muka gendang yang menghasilkan bunyi
yang berbeza. Lagu ini dinamakan Kambing Randuk di Chenor. Manakala, di
Lipis pula ia dinamakan sebagai Kambing Mendongok.
Lagu Lenggang Janda
Lagu Lenggang Janda
merupakan sebuah lagu yang mengiringi persembahan silat. Sejarah lagu ini
bermula apabila seorang janda sedang bersiar-siar seorang diri di sebuah
kampung lalu diganggu oleh pemuda-pemuda kampung. Pada mulanya, mereka
hanya mengganggu tetapi lama-kelamaan ia menjadi suatu pergaduhan yang hebat.
Janda itu sebenarnya mempunyai ilmu silat mempertahankan diri. Akhirnya,
pergaduhan tersebut dimenangi oleh janda yang berjaya menumpaskan pemuda-pemuda
itu dan dia berlalu pergi dengan riang. Perlakuan dalam cerita ini telah
diadaptasi dalam bentuk tingkah gendang oleh orang-orang tua dahulu. Lagu ini diberi
nama Lenggang Janda di Semantan, Janda Numbuk di Chenor dan Janda
Kerat Kayu Api di Kuala Lipis.
ANTARA SENARAI LAGU
GENDANG PAHANG
1. Raja Beradu
2. Raja Berangkat
3.
Kambing
Belaga
4.
Tupai
Mencalat
5.
Gendang
Bersunat
6.
Gobek
Sireh
7.
Kerat
Kayu Api
8.
Timbang
Bangkong
9. Lenggang Janda
10. Sama Deras
11. Sama Dua
12. Sama Satu
13. Berjin
14. Joget
15. Tari Caluk
16. Tari Lilin
17. Tari Pelanduk
18. Tari Piring
19. Mandi Sampat
20. Mandi Safar
21. Raja Chenor
22. Menghantar Air ke Kuala
23. Siamang Bergayut
24. Ketiting Murai
25. Sama Satu
26. Tiga Seturut
27. Raja Berjalan
28. Raja Berusung
29. Tupai Mengendap
30. Senayung
31. Tupai Berkehendak
32. Dusun Tebang
33. Gendang Suluk
34. Gobek Guba
35. Gobek Terbang
36. Janda Cari Kayu Api
37. Raja Bersiram
38. Raja Dihilir
39. Kambing Mendogok
40. Serindit
41. Bukit Kota
42. Gobek Tebang
43. Lenggok
44. Mendayung
45. Cak La La
46. Melemak
47. Sendeng
48. Samaderas Lipis
49. Bujang Hilir
50. Senayang
51. Tari Inai
52. Colet-Colet Sambe Udang
53. Pak Abu
54. Mak Yung
55. Air Boh
56. Kambing Randuk
57. Belaga Kambing
58. Kerbau Berambat
59. Sesumpoh
60. Anok Joget
61. Cak Ketibang Bangkong
62. Air Masuk Kuala
63. Cak Kedeh
64. Hempas Padi
65. Hujan Panas
66. Janda Numbuk
67. Silat Pulut
68. Gendang Perang
69. Tokek Tebang
70. Tupai Mengendak
71. Cak Lalang
72. Kuda Kepang
73. Raja Berangkat Tembeling
74. Bangkong
75. Samaderas Tok Muda Long
76. Merajok
77. Derhaka
78. Colet Colet Sambal Udang
79. Gendang Joget
80. Gendang Aur Sebuku
81. Lanun Naik Kuala
82. Lanun Naik ke Darat
83. Ratib
84. Samaderas Pekan
85. Gendang Pulau Tawar
86. Kecipung Janda
87. Nane
88. Kambing Randuk
89. Air Mata Kuala
90. Sendayung
91. Ngulit
92. Laun
93. Gendang Tembeling
94. Pintas Punggung Tangkak Hempas
95. Anok
Dara Patoh Kayu Api
96. Gendang Berang
97. Petala Sambas Pedah
98. Gendang Pemberontakan Budu
99. Kuricak
Gajah Maharaja Dewa Sura
100. Gendang Seladang Pulau Tawar
Dahulu, pemain gendang adalah berkait
dengan persilatan dan pemakaian busana juga turut berunsurkan budaya
persilatan. Busana yang wajib adalah menutup aurat dan sunat menutup kepala. Di
negeri Pahang pakaiannya adalah Baju Melayu berdagang dalam dan berdagang luar.
Bahagian kepala pula ditutupi dengan songkok. Dek peredaran zaman, busana yang
dipakai adalah busana lengkap baju melayu bersongkok/bertanjak.
PERALATAN GENDANG PAHANG
Mengikut tradisinya, Gendang Pahang dimainkan menggunakan
tiga peralatan asas iaitu gendang ibu, gendang anak dan gong atau tetawak.
Gendang ibu dan gendang anak berbentuk kayu bulat memanjang dan berongga di
dalamnya. Gendang-gendang ini
mengeluarkan bunyi tertentu apabila ditepuk. Ada yang menyebutnya sebagai gendang
panjang atau gendang campak. Kayu yang digunakan berbentuk bulatan (silinder
tiub) dan mempunyai kepanjangan yang berbeza-beza iaitu antara 20 hingga 40 sentimeter.
Gendang ibu mempunyai saiz yang lebih besar daripada gendang anak. Sementara garis tengah di dalamnya
disesuaikan dengan kepanjangan kayu tersebut.
Di salah satu hujung tawangan menggunakan kulit kambing atau kijang dan di
sebelah lagi diperbuat menggunakan kulit lembu atau kambing. Gendang Pahang
dikenali juga sebagai Gendang Melela kerana diketuk menggunakan tangan di satu
permukaan, manakala permukaan yang satu lagi dipukul menggunakan kayu atau
rotan. Gong atau tetawak pula merupakan sebuah alat muzik besi idiofon yang
terkenal penggunaannya di Asia Selatan dan Asia Tenggara. Penggunaan gong
sangat meluas dalam kesenian masyarakat Melayu seperti dalam permainan gamelan,
wayang kulit dan gendang silat.
KOMPONEN-KOMPONEN
PERALATAN GENDANG PAHANG
Baloh
Salah satu bahagian peralatan terpenting muzik tradisional,
terutama dalam seni gendang ini ialah “baloh”. Baloh adalah kayu yang telah
menjalani proses pembuatan daripada sejenis kayu yang telah ditebuk di bahagian
tengahnya, menghasilkan bentuk bulat memanjang (barrel shape) dan
berlubang di tengahnya. Di antara kayu yang boleh digunakan untuk membuat baloh
ialah kayu tutur, nangka dan bangkung. Kedua-dua belah lubang baloh tersebut
ditutup mengunakan kulit binatang, dengan ikatan dan regangan yang kuat dan
kemas. Ia menghasilkan pelbagai ton bunyi apabila dipalu dengan kayu atau pun
ditepuk dengan tangan. Dalam konteks persembahan, permukaan kecil dipukul
dengan sebelah tangan dan permukaan besar dipukul dengan rotan, kayu atau
tanduk yang diraut khusus.
Belulang Gendang
Kulit lembu digunakan untuk membuat
alat talaan muka besar gendang. Kulit yang dipilih adalah kulit yang berkualiti
baik dan tidak bocor. Kebiasaannya, kulit lembu yang digunakan adalah dari
lembu betina beranak melebihi 6 ekor kerana kulitnya lebih liat dan tahan
lasak. Proses melapah kulit haiwan perlu dibuat dengan teliti bagi mendapatkan
kulit yang baik dan tidak bocor. Selepas dilapah kulit akan diawet dengan
garam, diregang, disapu garam dan kunyit bagi mengelakkan daripada dimakan
semut atau serangga. Kemudian, ia dijemur sehingga cukup kering. Seterusnya
kulit tersebut sedia untuk diregang pada baloh.
Pada zaman dahulu, kulit
kijang jantan digunakan untuk membuat muka besar gendang ibu. Muka besar
gendang anak pula dibuat daripada kulit kambing jantan. Oleh sebab kesukaran
mendapatkan kijang yang dilindungi oleh pihak Perhilitan, kulit lembu digunakan
pada muka besar gendang anak dan gendang ibu. Kulit kambing digunakan bagi
membuat muka kecil gendang anak dan gendang ibu kerana ia lebih nipis dan
menghasilkan bunyi ‘chop’ atau dentingan yang nyaring. Kulit kambing yang
digunakan adalah daripada kambing kampung, kerana kulit kambing kampung lebih
liat dan struktur kulitnya yang tahan lama
Sergeh
Bahan penegang kulit dinamakan sergeh dalam
bahasa Pahang. Ia diperbuat daripada rotan mengikut amalan tradisional, tetapi
kini para pembuat gendang menggunakan fiber kerana lebih mudah dibentuk dan
tahan lama. Simpai atau tali penegang kulit diperbuat daripada rotan seni atau
yang lebih baik adalah rotan batu putih yang sukar didapati. Panjang sesuatu
simpai adalah seratus kaki. Pada waktu ini, oleh kerana sukar untuk mendapatkan
rotan, tali nilon yang diimport dari Jerman digunakan bagi menggantikan rotan.
Gong/ tetawak
Keluarga gong di Malaysia secara umumnya terdiri
daripada jenis-jenis yang berbusut ataupun yang bertombol. Ianya diperbuat daripada bahan-bahan asas
seperti tembaga, timah dan besi. Ia juga dihasilkan dalam pelbagai bentuk dan
ukuran, serta memiliki pic dan timbre yang juga berbeza.
JENIS PALUAN GENDANG PAHANG
Paluan gendang ini terbahagi kepada 10 jenis iaitu segeh,
balun, sambar, gerpak, tala, bertala, kode, dayung, sendayung dan galang
ganjur.
Sergeh
Diambil dari nama rotan pemegang kulit gendang. Dimainkan
dengan cara yang lembut dan teratur dengan pukulan satu-persatu dan mempunyai sembilan
jenis tingkah atau paluan.
Balun
Membawa maksud memukul dengan kuat dalam loghat Pahang.
Dipukul dengan cara pukulan yang keras sebanyak tujuh kali di buntut dan kepala
gendang.
Sambar
Mencelah atau menyampuk dengan cepat/ pantas. Pukulannya agak laju dan dua kali paluan sambar.
Gerpak
Serentak atau sekali gus memukul secara serentak pada
kedua-dua belah permukaan gendang dengan menggunakan tapak tangan mengikut
tempo.
Tala
Laras bunyi nada yang selari. Paluan deras dan tepat pada
suatu arah.
Betala
Bersambut-sambut,
berselang-selang atau bertingkah-tingkah. Paluannya berturut-turut dan
kedengaran agak songsang tetapi tidak hilang tempo.
Kode
Menggerakkan sesuatu dengan pantas. Paluan pantas sambil
mematikan tempo.
Dayung
Kayuh perahu/ sampan. Paluan menyerupai perbuatan orang
mendayung perahu.
Sendayung
Bunyi yang bersahut-sahutan. Pukulan dan bunyi kedengaran
beralun-alun dan bersahut-sahutan.
Galang ganjur
Perbuatan yang menghalang. Paluan yang seperti
tersekat sekat.
Mohamad
bin Mohd Yunus merupakan seorang penggiat seni yang telah bergiat lebih dari 35 tahun dan sangat
aktif dalam bidang kesenian Gendang Pahang dan persilatan Pahang semenjak tahun
1985.
Pada tahun 2003, beliau telah menubuhkan sebuah pasukan gendang yang
diberi nama Cincin Belah Rotan. Pasukan Cincin Belah Rotan ini telah berjaya
mengetengahkan seni Gendang Pahang kepada khalayak ramai sekaligus berjaya
mengubah persepsi masyarakat terhadap kesenian. Bermula 2007, beliau telah
dilantik menjadi Jurulatih Gendang Pahang oleh Jabatan Kebudayaan dan Kesenian
Negara (JKKN). Dalam menjayakan beberapa program, beliau telah menjadi
jurulatih Gendang Pahang untuk JKKN Negeri Pahang dan seterusnya menjadi
jurulatih Program Muzik Tradisional Pahang pada tahun 2018. Pada tahun yang
sama, beliau juga dilantik sebagai jurulatih Program Satu IPT Satu Produk
sehingga tahun 2019.
Setelah beberapa tahun bergiat, beliau berjaya menubuhkan Pasukan
Orkestra Gendang Pahang pada tahun 2018. Usaha ini selaras dengan matlamat
menyatukan semua pasukan gendang yang ada di setiap daerah di negeri Pahang. Beliau juga telah
dilantik sebagai Juri Pertandingan Gendang Pahang sejak tahun 2017. Bagi
mengembangkan budaya seni tradisi ini, satu pertubuhan telah dibentuk dan
didaftarkan dengan nama Persatuan Seni Tradisi Gendang Pahang dan beliau telah
dilantik sebagai pengerusi. Pada tahun 2022 dan 2023 beliau dilantik sebagai
jurulatih Program Perantisan Gendang Pahang anjuran JKKN Negeri Pahang yang
diadakan di Felda Jengka 12 (fasa 1) dan Sekolah Menengah Maran, Pahang (fasa
2).
Keterampilan beliau terus menyerlah apabila dilantik sebagai Penyelidik
Muzium Pahang dan Penyelidik Arkib Negara Malaysia Negeri Pahang pada tahun
2019 sehingga 2022. Beliau terus berusaha melindungi warisan Gendang Pahang
dengan mendokumentasikan runut bunyi untuk album Muzium Pahang dan Galeri
Muzium Pahang. Beliau juga menghasilkan buku mengenai Gendang Pahang untuk
Muzium Pahang. Usaha beliau tidak setakat itu sahaja, beliau juga telah menghasilkan
penulisan jurnal JKKN Negeri Pahang berjudul Gendang Bersunat. Selain
itu, beliau juga telah menulis buku yang bertajuk Mencari Jejak Yang Hilang
terbitan Perpustakaan Awam Pahang, Pandai Akal Sielat dan buku Gendang
Pahang yang diterbitkan oleh JKKN Negeri Pahang.
Mohamad
bin Mohd Yunus juga merupakan Ahli Majlis Kebudayaan Daerah Jerantut dan Ahli Majlis
Kebudayaan Negeri Pahang. Dengan usaha yang telah dilakukan oleh beliau, pihak
Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara telah mengurniakannya Anugerah Tokoh
Seni Budaya Tempatan pada tahun 2021. Beliau juga dikurniakan Anugerah Penggiat
Muzik Tradisional Gendang Pahang oleh Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya
Malaysia. Pada tahun 2023, beliau turut serta terlibat dalam rakaman Gendang Pahang
bagi Pemetaan Budaya JKKN, Negeri Pahang.
i. Bahan Bacaan
Zainal
bin Jaslan. (2019). Warisan Budaya Identiti Malaysia: Gendang Pahang. Kuala
Lumpur : Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN)
Muhammad
Mohd Yunos. (2017). Mencari Jejak yang Hilang : Warisan Seni Gendang Tradisi
Pahang. Pahang : Perbadanan Perpustakaan Awam Pahang
ii. Tokoh (jika ada temu
bual tokoh) : Mohamad bin Mohd Yunus