‘Sogit’ adalah seumpama peraturan atau undang-undang yang
bertindak sebagai saman dengan pampasan daripada pihak yang bersalah. Ia
membawa maksud denda mengikut amalan adat istiadat etnik di Sabah khususnya
suku kaum Dusun. Sogit telah diamalkan sejak dahulu lagi bagi mengekang
pelanggaran adat dan mendisiplinkan masyarakat.
Pampasan atau denda yang dikenakan biasanya dalam bentuk haiwan ternakan seperti khinzir, kerbau, lembu, kambing atau ayam. Sebagai contoh, upacara Sogit akan dilaksanakan kepada lelaki yang bersalah kerana mengganggu gadis yang masih suci ataupun wanita yang telah berkahwin. Justeru pesalah akan dikenakan denda mengikut ketetapan dalam pelaksanaan adat Sogit dalam kalangan masyarakat Dusun.
Proses penghakiman
Jika seseorang perempuan diganggu oleh lelaki dan mengandung sebelum berkahwin, maka lelaki yang bertanggungjawab perlu membawa keluarganya dan ketua kampung untuk berbincang. Jika lelaki tersebut enggan berkahwin, beliau harus membayar pampasan mengikut kehendak keluarga pihak perempuan berkenaan. Jika perempuan berkenaan mahu lelaki tersebut mengahwininya, bermakna pihak lelaki perlu menuruti permintaan dan kehendak pihak perempuan. Sogit yang perlu dibayar mestilah melebihi Seribu Ringgit Malaysia (RM1,000.00) beserta barangan tradisional yang disenaraikan. Kelengkapan perkahwinan juga perlu disediakan walaupun kedua-dua pihak tidak akan berkahwin.
Tujuan
Kebiasaannya tujuan adat upacara Sogit ini adalah untuk mengadili dan menghukum pesalah serta memberikan pengajaran kepada pihak yang melakukan kesalahan yang tidak boleh diterima dalam kalangan masyarakat kaum Dusun di penempatan dan kampung mereka. Antara kesalahan-kesalahan yang boleh dikenakan Sogit adalah:
1. Mencuri hasil tanaman atau ternakan
2. Merosakkan tanaman
3. Membunuh haiwan ternakan
4. Dibuktikan bersalah merogol
5. Mengganggu dan melarikan anak gadis
Amalan upacara Sogit masih diamalkan dalam masyarakat
Kadazandusun di Sabah untuk kesalahan-kesalahan tertentu. Hukuman dijatuhkan
mengikut hukum dan adat bagi anak negeri Sabah. Selain itu mereka perlu membuat
laporan kepada pihak berkuasa seperti polis dan diselesaikan oleh pihak mahkamah
mengikut kesesuaian kes.
i)
PUAN SINGKABAN BINTI KOWIL
(ODUN BADIN)
ii)
PUAN SAINAH BINTI SALAG
iii) PUAN JUDETH JOHN BAPTIST
i.
PUAN
SINGKABAN BINTI KOWIL (ODUN BADIN)
ii.
PUAN
SAINAH BINTI SALAG
iii.
PUAN
JUDETH JOHN BAPTIST (TOKOH
iv.
Animbok,
N. A. (2023). ADAT SOGIT: SEBUAH AMALAN KAUM KADAZANDUSUN: Sogit Custom: A Practice
of The Kadazandusun People. Jurnal Borneo Arkhailogia (Heritage, Archaeology
and History), 8(1), 91-104.
v.
HASMIN,
M. F. B., MARINSAH, S. A., & SINTANG, S. (2022). PERUBAHAN RITUAL SOGIT
DALAM PEMBUKAAN KAWASAN TANAH BAHARU DI RANAU, SABAH: SATU TINJAUAN AWAL:
CHANGES OF SOGIT TRADITION IN VACANT LAND OPENING AT RANAU, SABAH: A
PRELIMINARY REVIEW. Jurnal Kinabalu, 28(1), 266-274.
vi.
MARINSAH,
S. A., ASIS, A. H. B., & HASMIN, M. F. B. (2022). AMALAN SOGIT DALAM
KALANGAN MASYARAKAT DUSUN DI RANAU, SABAH: ANALISIS DARI PERSPEKTIF SOSIOBUDAYA
DAN HUKUM ISLAM: Sogit Practice among Dusun Community in Ranau, Sabah: An
Analysis from the Socio-Cultural and Islamic Perspective. MANU Jurnal Pusat
Penataran Ilmu dan Bahasa (PPIB), 33(2), 105-128.
Musa,
P. I. P., Ismail, S. Z., & Rahman, N. A. (2018). [Sogit Practices on Muslim
Sabahans in Native Courts: A Study From A Legal Perspective] Amalan Sogit Ke
Atas Anak Negeri Sabah Beragama