Tarian Sigar Tolak Bala

Seni Persembahan >Tarian

Gambar

13

Video

ada

Pelawat Hari ini

7

Jumlah Pelawat

372

Pengenalan dan sejarah

Tarian Sigar Tulak Bala merupakan salah satu warisan budaya penting dalam kalangan masyarakat etnik Bidayuh di Sarawak. Tarian ini lazimnya dipersembahkan selepas berakhirnya musim menuai sebagai sebahagian daripada ritual keagamaan dan kepercayaan tradisional bagi menghalau roh-roh penyakit yang dipercayai berkunjung ke kampung. Menurut kepercayaan masyarakat Bidayuh, kemunculan makhluk halus yang dikenali sebagai “Mindo Ngolah” bersama jelmaan roh-roh yang dipercayai mampu membawa penyakit, malapetaka, serta kesialan kepada penduduk sekiranya tidak ditangani melalui ritual tertentu.


Sepanjang pelaksanaan ritual ini, “Tua Gawai” iaitu ketua upacara yang dipercayai memiliki kebolehan untuk berinteraksi serta melihat kehadiran umot-mindo (roh-roh) akan memimpin tarian bersama sekumpulan penari. Dalam gerakan tarian tersebut, para penari akan meniru suara “Umot-Mindo” sebagai usaha untuk menenangkan, memujuk, dan mengiringi roh-roh tersebut supaya kembali ke habitat asal mereka di lautan, mengikuti Mindo Ngolah dalam keadaan gembira dan tenteram.


Pelaksanaan upacara ini turut melibatkan penggunaan beberapa objek ritual seperti kelapa muda, mayang bai, lilin yang diperbuat daripada minyak kelapa panyut, bakul anyaman buluh yang disebut sebagai “Taya”, serta replika perahu yang dikenali sebagai “Ajung”. Di dalam Taya dan Ajung tersebut akan dimuatkan pelbagai jenis makanan yang dikenali sebagai “Sadis” untuk santapan kepada roh-roh berkenaan. Selain berperanan dalam usaha menolak bala penyakit yang menimpa manusia, tarian ini turut diamalkan dalam usaha menghalau penyakit tanaman dan perosak padi.

Fungsi dan Peranan

Secara tradisional, tarian berperanan sebagai suatu bentuk intervensi spiritual dalam sistem kepercayaan masyarakat Bidayuh untuk memulihkan diri, keharmonian alam dan masyarakat. Fungsi utamanya adalah sebagai medium ritual untuk menghalau roh-roh penyakit yang dipercayai menjadi punca berlakunya wabak dan malapetaka di kampung. Melalui persembahan tarian ini, roh-roh tersebut dipujuk serta dihantar semula ke habitat asal mereka di lautan bersama Mindo Ngolah agar tidak lagi mengganggu kesejahteraan penduduk. Selain itu, tarian ini berfungsi menghalau gangguan roh dan perosak tanaman padi mereka. Hal ini kerana,  ritual ini dipercayai berupaya menolak bala yang berupa serangan penyakit dan serangga perosak yang boleh menjejaskan hasil pertanian. Justeru, pelaksanaannya sering diadakan di kawasan sawah padi sebagai langkah perlindungan spiritual terhadap hasil tanaman.


Selain daripada fungsinya dalam konteks ritual kepercayaan, kini tarian Sigar Tulak Bala mengalami anjakan fungsi sejajar dengan perubahan landskap sosio-budaya masyarakat Bidayuh. Kini, tarian ini telah berkembang menjadi salah satu elemen penting yang membentuk identiti budaya etnik Bidayuh secara kolektif. Ia bukan sahaja dipersembahkan dalam upacara adat semata-mata, bahkan turut dijadikan sebagai salah satu persembahan seni warisan yang diketengahkan dalam pelbagai majlis keramaian seperti sambutan perkahwinan, majlis menyambut tetamu kehormat, serta persembahan kebudayaan di peringkat komuniti, negeri dan negara. Melalui proses adaptasi ini, Tarian Tulak Bala bukan sahaja terus relevan dalam masyarakat kontemporari, malah berperanan aktif dalam memperkukuh nilai-nilai warisan etnik bidayuh Bidayuh terhadap kepelbagaian seni persembahan etnik di Sarawak.


Busana/ Aksesori

Busana yang digunakan dalam persembahan ini merupakan persalinan tradisional masyarakat Bidayuh yang mengekalkan warna asas hitam sebagai warna dominan. Bagi penari lelaki, persalinan dimulakan dengan pemakaian “Bajuh Tutuh”, iaitu baju yang diperbuat daripada kulit kayu. Di bahagian pinggang pula, penari memakai “Tahup (Tawoup)”, iaitu kain panjang yang dililit mengelilingi badan dengan hujung kain dibiarkan tergantung di bahagian hadapan dan belakang. Untuk menambah kekemasan penampilan, busana ini turut dilapisi dengan “Rompi” (Vest) sebagai pakaian luar. Seterusnya, penampilan penari lelaki dilengkapi dengan pelbagai aksesori tradisional seperti “Burang Sumba”, iaitu penutup kepala atau tanjak tradisional yang dipakai di kepala; “Pagiah Nubout” dan “Pimulang” sebagai aksesori pelengkap; serta “Kima”, iaitu gelang tangan yang diperbuat daripada logam.


Bagi penari wanita, pakaian asas terdiri daripada “Baju Jipo” pendek berwarna hitam yang dipadankan dengan “Jamuh/Jomuh” iaitu skirt daripada fabrik satin rona hitam pada bahagian bawah. Bahagian atas pakaian ini turut dihias dengan “Silampai” iaitu selempang merah yang disarungkan melintang pada kedua-dua bahu. Penampilan penari wanita turut diserikan dengan perhiasan logam, khususnya daripada syiling perak yang dijadikan sebagai aksesori utama. Bahagian kepala dihiasi dengan “Sipiah”, iaitu penutup kepala seperti topi berwarna merah, hitam, dan putih dengan ekor kain panjang pada bahagian belakang. Selain itu, mereka juga mengenakan pelbagai aksesori tambahan seperti “Kungkung Tumih” berupa kalung manik berwarna-warni di leher, “Seset Tapeh” dan “Gimak”, iaitu tali pinggang perak dengan hiasan kepala besar. Mana pada bahagian pinggang pula, aksesori yang digunakan dikenali sebagai “Porik”, iaitu tali pinggang yang diperbuat daripada tembaga atau logam. Pada bahagian tangan dan kaki, penari memakai “Galang Tangan Tumih/Uwi”, iaitu gelang tangan daripada manik atau rotan, serta “Galang Kajak Girunung”, iaitu gelang kaki manik berwarna-warni. 

Peralatan/ Bahan-Bahan

Dalam persembahan Tarian Sigar Tulak Bala, alat muzik tradisional yang digunakan hanya terdiri daripada tiga jenis iaitu Agukng, Gulintangan dan Gadobong. Berikut adalah penerangan bagi setiap alat muzik tersebut


Agukng (Gong)

Agukng (Gong) digunakan sebagai alat muzik utama yang menghasilkan bunyi rendah dan bergetar. Agukng memberikan rentak asas kepada keseluruhan persembahan. Biasanya terdapat dua buah Agukng yang bersaiz besar dan bersaiz lebih kecil. 


Gulintangan atau Gulentang (Saron)

Gulintangan atau Gulentang adalah alat muzik yang menyerupai alat muzik Saron, tetapi ia diperbuat daripada kayu berbentuk segi empat panjang. Setiap batang kayu tersebut mempunyai panjang dan nada berbeza pada setiap bilahnya. Biasanya, dua orang pemain diperlukan untuk memainkan alat muzik ini.


Gadobong (Gendang)

Gadobong atau gendang ialah alat muzik yang menghasilkan ritma melalui bunyi ketukan. Ia diperbuat daripada kayu seperti kayu nangka, dengan bahagian tengahnya yang ditebuk. Saiz gadobong untuk Tarian We’ Jonggan biasanya lebih kecil berbanding gendang biasa, supaya bunyinya sesuai dengan irama tarian.


Kaedah / Cara Penyediaan/ Cara Persembahan

Dalam pelaksanaan upacara pemujaan Tarian Sigar Tulak Bala, susunan pergerakan tarian sarat dengan unsur simbolik yang berfungsi sebagai medium komunikasi spiritual. Persembahan dimulakan dengan penari wanita yang bergerak secara beriringan sambil membawa lilin minyak kelapa panyut yang diletakkan di dalam tempurung kelapa. Sementara itu, penari lelaki masing-masing membawa peralatan ritual iaitu Taya, Ajung dan kelapa muda sebagai lambang persembahan kepada roh-roh. Di dalam ajung tersebut, dimuatkan pelbagai persembahan makanan iaitu Sadis dalam bahasa Bidayuh, yang berperanan sebagai sajian persembahan kepada roh-roh yang dipujuk.


Aspek pergerakan tari pula menekankan hentakan kaki secara bergantian antara kaki kiri dan kanan yang diselaraskan dengan pukulan irama gong. Di samping itu, penari wanita melakukan gerakan mendepakan tangan ke hadapan menyerupai perbuatan menampi padi. Bagi penari lelaki pula, gerakan tangan dibuka lebih luas dengan posisi mengembang seperti seekor burung. Kedua-dua penari lelaki dan wanita juga melakukan gerakan membuka tangan pada posisi duduk atau berpusing setempat bersama pasangan. Keseluruhannya, gerakan yang berulang akan dilakukan dan disusun mengikut kehendak dan kreativiti seseorang koreografer.



Tokoh dan Pencapaian

Encik Charmmy Ladong. Girumpung Baatan Asal Kampung Ta-ee(GBAT). Kampung Taee, Serian, Sarawak.


Encik Andrisse Ridu. Girumpung Baatan Asal Kampung Ta-ee(GBAT). Kampung Taee, Serian, Sarawak.


Sumber Rujukan

Bahan Bacaan

Anak Jelly, R. F., & Dawam, Z. A. M. (2019). Analisis gerak dan peranan wanita dalam ritual Boris, etnik Bidayuh: Movement analysis and the role of Bidayuh women in the Boris ritual. Jurnal Gendang Alam (GA), 9.

Chelum, A., Magiman, M. M., Tugau, M., Saufi, M., Bokhari, S., & Salleh, N. (2021). The Nyangahant ritual in the culture of Salako community at Kampung Pueh Lundu, Sarawak. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 12(7).

Dewan Bahasa dan Pustaka. (n.d.). Pusat Rujukan Persuratan Melayu. Diakses daripada https://prpm.dbp.gov.my/

DBNA. (2014, Mei). The Bidayuh costume. Diakses daripada https://dbna.org.my/blog/the-bidayuh-costume/

Hersy Noveelia anak Henry. (2014). Pengurusan pakaian tradisional kaum Bidayuh di Daerah Bau. Diakses daripada https://ir.unimas.my/id/eprint/18818/1/Pengurusan%20pakaian%20tradisional%20kaum%20Bidayuh%20(24pgs).pdf

Riponche, T. (2017, Mac). Pakaian tradisional Malaysia. Diakses daripada https://www.tsemrinpoche.com/tsem-tulku-rinpoche/malaysia/pakaian-tradisional-malaysia.html

Wong, M. (2012, September). Pakaian tradisional etnik Sarawak. Diakses daripada https://www.slideshare.net/cikgucikgucikgu/pakaian-tradisional-etnik-sarawak


Tokoh (jika ada temu bual tokoh) Encik Charmmy Ladong. Girumpung Baatan Asal Kampung Ta-ee(GBAT). Kampung Taee, Serian, Sarawak.


Encik Andrisse Ridu. Girumpung Baatan Asal Kampung Ta-ee(GBAT). Kampung Taee, Serian, Sarawak.


Lokasi

Informan/Tokoh/Penyunting/Penyelidik
  • Mr. Charmmy Ladong
  • Girumpung Baatan Asal Kampung Ta-ee (GBAT)
  • +6019-4848444
Dapatkan Arah

Maklumat Perhubungan JKKN Negeri

Encik Boniface Anak Babai

Pegawai Kebudayaan

Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara, Sarawak
Tingkat 5 Bangunan Sultan Iskandar, Jalan Simpang Tiga, 93000, Kuching, SARAWAK

019-2399682/082-422006

Kembali Ke Atas