ADAT RESAM DAN BUDAYA MASYARAKAT SIAM PENGKALAN HULU, PERAK: PERKAHWINAN
Adat Resam

Pengenalan dan sejarah

Masyarakat Siam di Pengkalan Hulu, Perak, mempunyai sejarah yang panjang dan unik dalam landskap kependudukan Malaysia. Mereka merupakan sebahagian daripada keturunan asli Siam dengan jejak kewujudan yang dapat dikesan seawal tahun 1810 yang berasal daripada kerajaan negeri Reman . Dalam sejarah tersebut, Tuan Tok Nik Tok Leh, seorang tokoh penting yang merupakan kerabat diraja Patani, memainkan peranan signifikan dalam usaha memperjuangkan kemerdekaan wilayah Reman daripada pengaruh Patani.


Sejarah ini turut memperlihatkan hubungan dinamik antara Patani dan Reman, yang suatu ketika dahulu merupakan wilayah-wilayah berdaulat. Konflik besar antara kedua-dua kuasa ini melemahkan kedudukan politik dan ekonomi mereka, membuka peluang kepada Kerajaan Siam untuk meluaskan pengaruhnya ke selatan. Akhirnya, kedua-dua negeri ini berada di bawah kekuasaan Siam, menjadikan negeri Reman, sebagai sebahagian daripada sejarah kompleks wilayah tersebut.


Pada zaman kegemilangan negeri Reman, ia merupakan sebuah kerajaan yang berdaulat dengan wilayah yang luas, meliputi kawasan dari Hulu Sungai Patani dan Sungai Tanjung Mas sehingga ke Lenggong di negeri Perak. Hulu Perak, yang pada asalnya dikenali sebagai Kroh, adalah antara kawasan penting dalam jajahan Reman. Nama Kroh diberikan oleh Raja Reman setelah melihat air di kawasan empangan yang dibina dari Sungai Selarong menjadi keruh akibat aktiviti gajah miliknya. Kawasan tersebut kini dikenali sebagai Pengkalan Hulu.


Kini, sebagai sebuah masyarakat minoriti, masyarakat Siam di Pengkalan Hulu telah berjaya memelihara adat resam mereka yang telah berakar dari kompleks budaya orang Pattani dan Siam (Thailand) itu sendiri, termasuk adat perkahwinan tradisional, yang kekal relevan sehingga ke hari ini. Adat perkahwinan ini memaparkan struktur ritual yang mirip dengan adat perkahwinan Melayu, bermula dari proses merisik, meminang, bertunang, hingga ke majlis pernikahan dan persandingan. Namun, keunikan masyarakat Siam terletak pada keutamaan mereka untuk melaksanakan semua ritual perkahwinan dalam satu hari, menjadikannya sebuah tradisi yang efisien dan istimewa.


Fungsi dan Peranan

Perkahwinan dalam masyarakat Siam memainkan peranan penting sebagai institusi sosial yang bukan sahaja menyatukan dua individu, tetapi juga memperkukuhkan hubungan kekeluargaan, keagamaan, dan komuniti. Ia berfungsi sebagai penyatuan dua keluarga, di mana perkahwinan menjadi asas pembentukan hubungan yang lebih erat antara keluarga pengantin lelaki dan perempuan. Selain itu, perkahwinan turut menjadi medium untuk memastikan kelestarian warisan budaya melalui pelaksanaan ritual tradisional, pakaian adat, dan elemen keagamaan yang diwarisi secara turun-temurun. Dalam konteks agama Buddha Theravada, upacara pemberkatan oleh sami semasa perkahwinan melambangkan kesucian dan keberkatan hidup berkeluarga, sekaligus menekankan nilai spiritual yang menjadi teras masyarakat Siam.

Busana/ Aksesori

Busana perkahwinan masyarakat Siam di Pengkalan Hulu, Perak, mempamerkan keindahan tradisi dan warisan budaya yang kaya. Pakaian pengantin dalam masyarakat ini menggambarkan nilai estetika dan simbolisme yang melambangkan kesucian, keharmonian, dan keberkatan dalam institusi perkahwinan.


Pengantin perempuan biasanya memakai pakaian tradisional yang dikenali sebagai “Chut Thai Pra Yook”  yang berasal dari jenis busana  "Chut Thai Phra Ratcha Niyom", iaitu busana tradisional rasmi masyarakat Siam. Pakaian ini diperbuat daripada kain sutera berkualiti tinggi dengan sulaman halus yang dihiasi dengan corak tradisional. Warna pakaian pengantin perempuan sering dipilih berdasarkan simbolisme tertentu; contohnya, warna merah atau emas yang melambangkan keberanian, kebahagiaan, dan kemakmuran.


Sebagai pelengkap, pengantin perempuan mengenakan aksesori seperti mahkota kecil, rantai emas, gelang, dan subang, yang bukan sahaja memperlihatkan kecantikan tetapi juga status sosial. Rambut pengantin biasanya disanggul kemas dan dihias dengan bunga segar seperti melur atau bunga teratai, yang mempunyai nilai simbolik dalam kepercayaan Buddha.


Pengantin lelaki pula mengenakan pakaian tradisional "Chong Kraben" yang disebut juga sebagai “Suea Bararatcha” yang bermaksud pakaian yang indah. Persalinan ini adalah meruju kepada kain sarung yang dililit dengan kemas, dipadankan bersama baju lengan panjang berwarna terang atau emas untuk melambangkan kemewahan dan kehormatan. Sesetengah pengantin lelaki juga memakai jaket berpotongan moden dengan elemen tradisional bagi mencerminkan gabungan tradisi dan moden. Penampilan mereka dilengkapkan dengan selendang atau kain samping yang dihias corak sulaman emas, menjadikan busana lebih elegan.


Peralatan/ Bahan-Bahan

-

Kaedah / Cara Penyediaan/ Cara Persembahan

Proses adat perkahwinan masyarakat Siam Pengkalan Hulu Perak terbahagi kepada lima (5) proses utama, bermula daripada adat merisik (Seup Ha Khomun) yang dillakukan sebulan lebih awal, diikuti dengan malis pertunangan (Phiti Man), Akad Nikah (Phiti Somrot) dan Majlis Bersanding (Phithi Nang Khu) yang dilakukan serentak dalam sehari.


Merisik (Seup Ha Khomun)

Proses ‘Seup Ha Khomun’ atau merisik dalam adat masyarakat Siam di Pengkalan Hulu, Perak mempunyai persamaan dengan adat Melayu. Ia adalah langkah awal sebelum memasuki fasa pertunangan dan perkahwinan. Proses ini melibatkan usaha keluarga lelaki untuk mendapatkan maklumat tentang calon pasangan perempuan serta keluarganya. Ia bertujuan memastikan keserasian dan persetujuan antara kedua-dua keluarga. 


Dalam proses ini, wakil daripada keluarga lelaki, biasanya terdiri daripada ahli keluarga terdekat atau individu yang dihormati, akan mengunjungi keluarga perempuan secara tidak formal. Mereka akan berbincang mengenai latar belakang, status sosial, pendidikan, dan nilai-nilai keluarga calon pengantin perempuan. Selain itu, proses ini juga bertujuan untuk mengenal pasti kesesuaian pasangan berdasarkan adat, budaya, dan tradisi yang diwarisi. Seup Ha Khomun bukan sahaja mencerminkan penghormatan kepada keluarga perempuan, tetapi juga sebagai usaha untuk memastikan hubungan perkahwinan yang akan terjalin berdasarkan kesefahaman dan restu daripada kedua-dua belah pihak


Majlis Pertunangan (Phiti Man)

Ketika tiba hari  majlis perkahwinan, “Phiti Man” iaitu majlis pertunangan akan diadakan terlebih dahulu pada sebelah pagi. Pengantin lelaki akan mempersiapkan dulang hantaran yang dikenali sebagai “Khan Maak”. Ia mengandungi pelbagai barangan simbolik untuk diberikan kepada keluarga pengantin perempuan, biasanya terdiri daripada makanan tradisional, pencuci mulut, beras, biji bijan, bunga, lilin, dan hadiah berharga seperti barang kemas, dan wang tunai. 



Setelah hantaran disusun di hadapan keluarga pengantin perempuan, kedua-dua pihak akan duduk bersama untuk membincangkan jumlah atau nilai hantaran yang dipersetujui. Perbincangan ini dilakukan dengan penuh hormat dan persetujuan daripada kedua-dua keluarga sebagai tanda penyatuan dan persediaan ke arah perkahwinan yang bakal diadakan pada sebelah petang. Dalam tradisi masa kini, masyarakat Siam di Pengkalan Hulu pada umumnya akan menyerahkan wang hantaran sekali pada sesi pertunangan untuk menjimatkan masa menuju sesi pernikahan.

Selepas sahaja kata sepakat tentang nilai hantaran diputuskan, kedua mempelai akan saling betukar cincin pertunangan. Bakal pengantin lelaki akan memasangkan cincin di jari manis bakal pengantin perempuan dan begitu juga sebaliknya. Proses ini disaksikan oleh semua ahli keluarga sebagai tanda majlis pertunangan tersebut sah dan bersedia untuk menjalankan proses kiraan wang hantaran yang diadakan seterusnya.

Tradisi Penyerahan Wang Hantaran (Kan Nab Sin Sod)
Kan Nab Sin Sod adalah adat tradisional pemberian mas kahwin oleh pihak pengantin lelaki kepada keluarga pengantin perempuan sebagai tanda penghargaan atau "imbalan susu ibu." Seperti yang telah dipersetujui dalam sesi pertunangan, pengantin lelaki akan menyerahkan jumlah wang diminta oleh kedua ibu bapa pengantin perempuan.

Mas kahwin ini biasanya diletakkan di atas dulang Kan Maak dan terdiri daripada wang tunai, emas, barang kemas, atau dokumen hak milik tanah. Mas kahwin akan dikira secara simbolik di atas kain merah oleh ibu bapa pengantin perempuan. Jumlah mas kahwin adalah berbeza-beza, biasanya antara RM10,000 hingga RM50,000 bergantung pada persetujuan kedua belah pihak. Penentuan jumlah mas kahwin ini adalah ditentukan melalui beberapa faktor, iaitu;

Kewangan dan kekayaan pengantin lelaki.
Kecantikan, peribadi, latar belakang, pendidikan, dan kelayakan pengantin perempuan.
Status sosial dan reputasi keluarga pengantin perempuan
Walaupun begitu, pada masa kini, sesetengah keluarga memulangkan mas kahwin kepada pasangan sebagai hadiah perkahwinan, manakala sesetengahnya menyimpannya untuk kegunaan keluarga dan sebahagian daripada wang ini sering digunakan untuk membiayai majlis perkahwinan dan perayaan lain yang berkaitan. Usai kiraan wang hantaran dilakukan, pengantin wanita akan dipimpin keluar untuk menjalankan adat penikahan.

Akad Nikah (Phiti Somrot)
Adat pernikahan dimulakan dengan pemasangan barang kemas kepada pengantin perempuan oleh suaminya. Lazimnya, pengantin lelaki akan memasangkan gelang tangan atau barang kemas lain kepada pengantin perempuan sebagai tanda ikatan sah perkahwinan mereka. Selepas itu, kedua-dua mempelai akan melaksanakan penghormatan kepada leluhur dan nenek moyang melalui upacara penyembahan yang diiringi dengan bacaan mantera kesyukuran oleh Tok Moh (Juru nikah). Langkah ini adalah permulaan penting dalam adat pernikahan, bertujuan memohon restu, keberkatan, dan kesejahteraan bagi pasangan dalam perjalanan kehidupan rumah tangga mereka.


Setelah selesai proses penyembahan leluhur dan bacaan kesyukuran, kedua-dua mempelai akan menjalankan upacara menuang air suci yang dikenali sebagai  “Phithi Lang Nam Phra Phutthamon”. Upacara ini adalah bahagian terpenting dalam adat perkahwinan tradisional masyarakat Siam kerana ia melambangkan pengakuan dan penyatuan pasangan secara rasmi sebagai suami (Saamii) dan isteri (Panrayaa). Upacara ini dilakukan di sebuah singgahsana yang dihias cantik seperti pelaminan pada khususnya. 

Ketika menaiki pelaminan ini, pengantin perempuan akan duduk di sebelah kiri pengantin lelaki. Sebelum upacara dimulakan, pasangan akan memakai hiasan kepala tradisional yang dikenali sebagai “Mong Kol”. Hiasan ini diperbuat daripada kapas yang dijalin menjadi satu lingkaran, melambangkan penyatuan pasangan. Mong Kol ini telah diberkati oleh sami Buddha sebelum upacara perkahwinan.

Kemudian, semua ahli keluarga yang dihormati atau tetamu kehormat akan melukis tiga titik putih berbentuk piramid di dahi pasangan menggunakan serbuk putih khas. Serbuk ini secara tradisional dibuat daripada tanah liat yang dicampur dengan air suci dan diberkati oleh sami Buddha. Tiga titik putih ini melambangkan keseimbangan, nasib baik, dan keberkatan untuk kehidupan perkahwinan mereka.

Usai itu, pasangan akan meletakkan kedua-dua tangan mereka (tapak tangan dirapatkan) di atas meja menuang air, dengan bunga yang telah disusun di dalam dulang air untuk menadah air suci yang mengalir. Posisi ini menandakan bahawa mereka telah bersedia untuk menerima keberkatan. Setiap tetamu ahli keluarga secara bergilir akan mengambil kerang khas untuk menuang air (Sang Rot Naam). Kerang ini telah diisi dengan air suci dari upacara Buddha sebelumnya. Tetamu akan menuang sedikit air dari pangkal ibu jari hingga ke hujung jari tangan pengantin lelaki terlebih dahulu, diikuti oleh pengantin perempuan. Proses ini dilakukan dengan penuh penghormatan dan doa dan ia menandakan sesi akad nikah selesai dijalankan.

Majlis Bersanding (Phithi Nang Khu)
Majlis bersanding, atau dikenali sebagai “Phithi Nang Khu”, bukanlah satu kemestian dalam tradisi perkahwinan masyarakat Siam. Sesetengah keluarga hanya mengadakan upacara adat sahaja, manakala yang lain memilih untuk melanjutkan acara  resepsi pada sebelah malam. Pilihan ini bergantung sepenuhnya kepada kehendak dan kemampuan keluarga kedua-dua pihak.

Lazimnya, majlis resepsi ini lebih berfokus kepada acara makan malam dan dijadikan kesempatan untuk mengadakan keramaian bagi meraikan pasangan pengantin. Dalam suasana yang meriah, ahli keluarga, saudara-mara, dan rakan-rakan berkumpul untuk memberikan ucapan tahniah dan berkongsi kegembiraan bersama pasangan yang baru berkahwin. Majlis ini juga merupakan simbol penghormatan kepada pasangan pengantin serta penyatuan dua keluarga.

Tokoh dan Pencapaian

-

Sumber Rujukan

Bahan Bacaan

Abdul Halim Nasir. (1977). Sejarah Perak. Kuala Lumpur: Jabatan Muzium Negara.


Ibrahim Syukri. (2002). Sejarah Kerajaan Melayu Patani. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.


Majid, K. N. B. A., & Kit, C. N. Y. (2018). Perubahan Sosial Masyarakat Siam di Pendang, Kedah. Jurnal Wacana Sarjana, 2(1). http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/article/download/82/59


Tassanawongwara, C. (2018). Performing Identity Through the Klong Yao Tradition Among the Siamese Community of Perlis, Malaysia (Master's thesis, University of Malaya (Malaysia).


Wales, H. Q. (1992). Siamese State Ceremonies: Their History and Function: With Supplementary Notes. Psychology Press.

Lokasi