Foto 1: Perkahwinan Suku Dusun Lotud
Sumber: Ghazali Suhaili
Suku Dusun Lotud, atau lebih dikenali sebagai ‘Suang Lotud’ merupakan salah satu daripada 79 subetnik dalam masyarakat Kadazandusun, iaitu kumpulan etnik terbesar di Sabah. Sub-etnik ini secara majoritinya menetap di daerah Tuaran dan beberapa kawasan di daerah Kota Belud, Sabah. Suku ini ini terkenal dengan pelbagai amalan adat dan budaya yang mencerminkan kepelbagaian identiti Kadazandusun secara keseluruhan. Walaupun terdapat persamaan dengan subetnik lain dari segi nilai budaya, kepercayaan, dan adat resam, masyarakat ini mempunyai keunikan tersendiri yang terpancar melalui elemen tradisi mereka. Salah satu amalan budaya tradisional yang masih bertahan dan terus diamalkan sehingga ke hari ini ialah adat perkahwinan yang kompleks.
-
Foto 2: Pakaian Pengantin Dusun Lotud
Sumber: D’Santalun Lotud Costume
Pengantin akan mengenakan pakaian tradisional Dusun Lotud yang khas, terdiri daripada baju hitam atau gelap dengan hiasan sulaman renda berwarna emas dan merah terang ataupun gelap seakan-akan warna kecoklatan. Pakaian pengentin lelaki diberi nama ‘Rinapa'an’ atau ‘Kirinapa'an do Suang Lotud’ yang terdiri daripada sepasang baju dengan nama ‘Sukob’ yang mempunyai hiasan motif corak pada bahagian lengan dan dada. Sukob akan dipadankan dengan ‘Mugah’ iaitu sejenis kain sarung yang ditenun. Pada bahagian kepala pengantin lelaki, akan diikatkan dengan ‘Sundi’ iaitu sejenis kain tenunan untuk membentuk seperti tanjak kepala. Menutupi baju lelaki pula akan dipakaikan kain selendang tenunan yang diikat secara bersilang pada tubuh penari dikenali sebagai ‘Sandai’.
Seterusnya hiasan aksesori pengantin lelaki yang wajib dipakai adalah terdiri daripada enam jenis iaitu;
1. ‘Karoh’ – Sejenis rantai yang panjang dan diperbuat daripada jaluran manik, kerang dan kayu.
2. ‘Bubu Tulan’ – Tali pinggang yang diperbuat daripada perak.
3. ‘Botungkat’ – Tali pinggang yang diperbuat daripada duit syiling berasaskan perak.
4. ‘Supuh’ – Perak berbentuk sfera dan dipakai pada ‘Bubu Tulan’ di sebelah kiri.
5. ‘Tatarapan’ – Keris yang diperbuat daripada perak.
6. ‘Simpai’ – Gelang tangan yang diperbuat daripada perak.
Pengantin wanita pula akan memakai persalinan yang diberikan nama ‘Rinapa'an do Milamak’. Busana ini terdiri daripada sepasang ‘Sukob Kopio’ (baju lengan panjang) dan ‘Gonob Sinugitan’ (kain pendek dijadikan skirt) berwarna hitam yang dihiasi dengan sulaman benang berwarna-warni. Busana ini akan dilengkapkan dengan ‘Sandai’ ataupun selendang panjang berukuran tiga meter. dan dililit pada badan atau diletakkan di atas bahu. Berbeza dengan pakaian lelaki, pengantin wanita akan dipakaikan selendang khusus berjahit dan bersambung pada hujung kain iaitu ‘Kuluwu’ untuk dipakai sebagai penutup kepala serta boleh diletakkan di atas tangan kanan sebagai hiasan.
Seterusnya hiasan aksesori pengantin wanita yang wajib dipakai adalah terdiri daripada sembilan jenis iaitu;
1. ‘Linangkit’ – merupakan nama panggilan kepada motif geometri yang menghiasi Gonob.
2. ‘Siwot’ – adalah hiasan kepala, iaitu dicucuk pada rambut yang disanggul pada pengantin perempuan.
3. ‘Sigar’ – adalah hiasan kepala berbentuk bulat yang dihiasi dengan jalur emas dan lilitan rotan berwarna merah.
4. ‘Karoh’ – sejenis rantai atau kalung yang diperbuat daripada susunan manik, kaca, kerang dan potongan kayu yang berbentuk kon.
5. ‘Mandapun’ – sejenis kalung yang diperbuat daripada kain merah dihiasi dengan kepingan emas.
6. ‘Lilimbo’ – sejenis tali pinggang sebagai perhiasan yang diperbuat daripada rotan.
7. ‘Botungkat’ – sejenis tali pinggang yang diperbuat daripada duit syiling berasaskan perak.
8. ‘Simpai’ – sejenis gelang tangan yang diperbuat daripada perak. Simpai biasanya dipakai di atas siku tangan.
9. ‘Lasung’ – sejenis gelang kaki yang diperbuat daripada perak.
-
Adat perkahwinan masyarakat Dusun Lotud lazimnya memiliki persamaan dengan suku-suku lain dalam etnik Kadazandusun, bermula daripada adat merisik sehinggalah ke majlis perkahwinan. Namun demikian, terdapat beberapa perbezaan dari segi adat resam dan struktur yang menjadikan pelaksanaan adat perkahwinan ini unik kepada suku Dusun Lotud. Berikut merupakan struktur adat perkahwinan masyarakat Dusun Lotud:
1. Modsuruhan (Merisik)
Dalam masyarakat suku Dusun Lotud, proses menentukan jodoh anak lelaki lazimnya ditentukan oleh ibu bapa. Sebelum hubungan formal dijalinkan, keluarga pihak lelaki akan menjalankan penyelidikan secara diam-diam terhadap gadis yang menjadi pilihan mereka. Penyelidikan ini bertujuan untuk mendapatkan maklumat tentang latar belakang gadis tersebut, termasuk status pertunangannya. Lazimnya, seorang wakil dari keluarga pihak lelaki, biasanya seorang wanita dewasa yang seperti makcik atau nenek kepada teruna, akan dihantar untuk bertemu ibu bapa pihak perempuan. Dalam pertemuan ini, wakil tersebut akan bertanya sama ada gadis yang menjadi pilihan pihak lelaki masih belum bertunang (Ismail, 2000).
Selepas itu, wakil pihak lelaki akan memberikan tempoh selama dua hingga tiga hari kepada keluarga pihak perempuan untuk memberikan jawapan. Tempoh ini diberikan untuk membolehkan keluarga pihak perempuan mempertimbangkan kesesuaian lelaki tersebut sebagai pasangan anak perempuan mereka. Selain itu, tempoh ini juga memberi ruang kepada ibu bapa pihak perempuan untuk berbincang dengan anak perempuan mereka bagi memastikan sama ada terdapat lelaki lain yang turut ingin melamar atau sekiranya gadis tersebut sudah mempunyai pilihan hati. Keputusan ini penting untuk mengelakkan sebarang konflik di masa hadapan, terutamanya jika keluarga perempuan telah merancang sesuatu yang lain untuk masa depan anak perempuan mereka.
Setelah tempoh yang diberikan tamat, wakil pihak keluarga lelaki akan kembali ke rumah keluarga perempuan untuk mendapatkan jawapan. Sekiranya keluarga perempuan memberikan jawapan positif, pihak lelaki akan meneruskan ke fasa seterusnya dalam adat perkahwinan iaitu proses lamaran. Dalam konteks masyarakat Dusun Lotud, proses ini dikenali sebagai “Modsuruhan”, di mana pihak keluarga lelaki secara rasmi menyatakan niat mereka untuk menyunting gadis tersebut menjadi menantu mereka. Dalam perbincangan ini, ibu bapa pihak perempuan juga akan bertanya tentang waktu yang sesuai untuk keluarga pihak lelaki datang secara rasmi bagi melangsungkan proses peminangan. Proses menetapkan tarikh ini dikenali sebagai “Mipayu Do Monunui” (Eddow, 2000).
Namun demikian, jika keluarga perempuan tidak bersetuju dengan pilihan lelaki tersebut, mereka akan menolak lamaran secara beradab dengan memberikan alasan tertentu. Keengganan ini lazimnya disampaikan dengan cara yang penuh hormat bagi menjaga hubungan baik antara kedua-dua keluarga. Penolakan ini mencerminkan nilai-nilai sopan santun dan harmoni yang sangat dititikberatkan dalam adat masyarakat Dusun Lotud.
2. Monunui (Majlis Pertunangan)
Adat Monunui akan dijalankan dengan menetapkan tarikhnya terlebih dahulu sekiranya risikan diterima dan kedua pihak bersetuju dengan syarat-syarat yang ditetapkan. Biasanya adat ini dilaksana pada hari ke-14 dalam kitaran satu bulan, dipanggil “Tawang Kopiah” atau hari ke-15 dipanggil “Tolokud”. Adat pertunangan ini hanya boleh dilakukan di pagi hari dan keluarga pihak lelaki perlu meninggalkan rumah pihak perempuan sebelum pukul 4 petang pada hari yang sama.
Acara ini melibatkan pelbagai pihak penting seperti ketua-ketua kampung dari kedua-dua belah pihak, ibu bapa pasangan, serta anggota keluarga terdekat yang mempunyai hubungan persaudaraan dengan pihak lelaki dan perempuan. Menurut Eddow (2000), peranan ketua kampung dan keluarga rapat adalah penting untuk memastikan perjalanan perbincangan berlangsung secara tertib dan mematuhi adat istiadat setempat.
Ketibaan rombongan pihak lelaki sering disambut dengan persiapan awal oleh keluarga pihak perempuan. Sebelum ketibaan rombongan, ibu bapa pihak perempuan, bersama ketua kampung dan ahli keluarga yang mempunyai hubungan persaudaraan dengan pihak lelaki, akan berkumpul di anjung rumah. Dalam pertemuan awal ini, mereka akan berbincang mengenai "Berian" iaitu hantaran adat yang akan diminta daripada pihak lelaki. Diskusi ini bertujuan untuk mencapai persetujuan bersama mengenai jumlah dan jenis berian yang selaras dengan adat setempat dan situasi ekonomi keluarga kedua-dua pihak.
Walaupun keluarga pihak perempuan menyediakan jamuan sebagai sebahagian daripada penghormatan kepada rombongan pihak lelaki, mereka tidak akan menghidangkan makanan atau minuman kepada tetamu sehingga perbincangan mengenai pertunangan dan penentuan berian selesai dilakukan. Keengganan pihak lelaki menerima jamuan sebelum selesainya proses ini merupakan simbol penghormatan terhadap adat dan protokol yang ditetapkan. Setelah persetujuan dicapai, barulah keluarga pihak lelaki dijemput masuk ke dalam rumah untuk menikmati jamuan sebagai tanda penghormatan dan perayaan permuafakatan yang telah dicapai.
Dalam proses perbincangan ini, ibu bapa pihak perempuan biasanya tidak terlibat secara langsung. Sebaliknya, mereka akan menyerahkan tanggungjawab kepada ketua kampung atau anggota keluarga yang dipercayai, seperti abang, sepupu, atau pakcik kepada ibu bapa perempuan, untuk mewakili kepentingan mereka. Jika terdapat isu atau cadangan yang tidak sejajar dengan kehendak ibu bapa perempuan, ketua kampung bertanggungjawab menyampaikan maklumat tersebut secara individu kepada mereka yang menunjukkan peranan mediator oleh ketua kampung dalam menyelaraskan perbincangan.
Salah satu aspek penting dalam perbincangan ini adalah penentuan "Sogit" atau "Tahakan," iaitu pemberian simbolik yang bertujuan untuk menghilangkan "Panas" antara kedua-dua keluarga pasangan yang bakal bertunang. Ketua kampung dari pihak perempuan akan mengemukakan pertanyaan kepada kedua-dua belah keluarga untuk mengenal pasti individu yang layak menerima Sogit berdasarkan kedudukan dan hubungan mereka dalam struktur keluarga. Selain itu, bagi membuktikan hubungan persaudaraan yang sah antara pihak lelaki dan perempuan, salasilah keluarga kedua-dua pihak akan dibentangkan melalui satu upacara yang dikenali sebagai "Menutur." Proses ini bukan sahaja menegaskan hubungan kekeluargaan, tetapi juga berfungsi untuk memperkuat keabsahan pertunangan dalam konteks adat dan budaya setempat.
Suku kaum Dusun Lotud memiliki sistem adat yang tegas dalam mengatur perkahwinan, khususnya berkaitan dengan hubungan persaudaraan antara pasangan. Secara tradisional, perkahwinan di antara saudara-mara adalah tidak digalakkan kerana dipercayai membawa kesan buruk kepada pasangan dan keluarga mereka termasuklah perkahwinan antara sepupu sekali. Larangan ini bersifat mutlak dan tidak ada sogit yang dapat meredakan "panas" atau konflik yang mungkin timbul akibat hubungan tersebut. Kepercayaan tradisional mereka menyatakan bahawa pasangan yang melanggar larangan ini dan meneruskan perkahwinan akan menghadapi akibat buruk. Akibat ini mungkin berupa kematian salah seorang pasangan atau ahli keluarga terdekat yang lemah semangat. Di samping itu, pasangan tersebut dipercayai menghadapi kesukaran dalam mendapatkan zuriat; jika mereka mempunyai anak, kemungkinan besar anak tersebut akan dilahirkan dengan kecacatan atau kekurangan.
Walau bagaimanapun, dalam keadaan tertentu, terdapat pengecualian yang membolehkan perkahwinan tersebut dilangsungkan, dengan syarat mematuhi amalan pemberian sogit. Pemberian sogit ini bergantung kepada darjah hubungan persaudaraan antara pasangan yang ingin dijodohkan, sama ada mereka merupakan sepupu dua kali atau tiga kali. Berikut adalah penentuan jenis sogit berdasarkan status kekeluargaan kedua-dua pasangan.
Jadual 1:
Jenis-Jenis Sogit Dalam Perkahwinan
Suku Dusun Lotud
No |
Jenis Sogit |
Item Sogit |
1.
|
Sogit
Pupu dua kali |
●
seekor kerbau ●
seekor ayam ●
Parang ●
satu ‘karo lawid’ (rantai perhiasan diperbuat daripada manik dan emas) ●
satu ‘Situn’ (tajau kecil) ●
satu batang anak rumbia (yang akan
dimasukkan kedalam situn) ●
Segenggam Padi |
2.
|
Sogit
Pupu tiga kali “Sogit Karagaan” |
●
satu ‘Karo Paun’ (rantai perhiasan diperbuat daripada manik dan perak) ●
satu ‘Tanyang’ (gong kecil). |
-
Albert, D. D. A. (2016). A review on the role of women in the traditional religion of the Dusun Lotud in Tuaran, Sabah. PROCEEDINGS OF 3rd KANITA POSTGRADUATE, 16, 59.
Eddow, W. Salasilah Keluarga: Sigid Ponidong & Ringkapan Egih 1840-2002. (tidakditerbitkan). Sabah.
Jusilin, H., & Kindoyop, S. (2015). Reka bentuk dan hiasan linangkit pada pakaian tradisional Dusun Lotud di Tuaran. Jurnal Gendang Alam (GA), 5.
Pugh-Kitingan, J. (2012). Kadazan Dusun. Institut Terjemahan & Buku Malaysia, Kuala Lumpur.
Pugh-Kitingan, J. (2014). Balancing the human and spiritual worlds: ritual, music, and dance among Dusunic societies in Sabah. Yearbook for Traditional Music, 46, 170-190.