KERONCONG DI SELANGOR

Seni Persembahan >Muzik

Gambar

14

Video

ada

Pelawat Hari ini

4

Jumlah Pelawat

125

Pengenalan dan sejarah

Keroncong ialah seni muzik tradisional yang dipercayai berasal dari Indonesia, khususnya Pulau Jawa dan telah berkembang menjadi sebahagian seni tradisional penting dalam landskap muzik Malaysia. Irama dan lagu keroncong dikenali kerana kelembutannya yang biasa dimainkan menggunakan alat muzik yang dipetik dan digesek. Sehubungan dengan itu, Kamus Dewan Edisi Ketiga menjelaskan maksud keroncong sebagai irama dan lagu Melayu yang lembut.


Sejarah muzik keroncong bermula pada abad ke-16, ketika penjajah Portugis memperkenalkan alat muzik seperti Cavaquinho dan gitar kepada penduduk tempatan di Nusantara. Pengaruh ini melahirkan genre muzik yang kemudian dikenali sebagai keroncong. Sehinggalah pada akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20, irama muzik Keroncong mulai berkembang di Malaysia melalui penghijrahan masyarakat Jawa ke Tanah Melayu, terutamanya ke negeri Selangor dan kawasan pantai barat Semenanjung Malaysia. Mereka membawa bersama budaya dan seni 

muzik mereka, termasuklah keroncong yang kemudiannya diterima baik oleh masyarakat tempatan. Seiring waktu, muzik keroncong di Selangor telah mengalami evolusi dengan menggabungkan elemen tempatan sambil mengekalkan bentuk asalnya.

Fungsi dan Peranan

Secara tradisional, muzik keroncong berfungsi sebagai satu bentuk hiburan rakyat yang merentasi lapisan masyarakat, khususnya dalam kalangan komuniti Jawa di Tanah Melayu. Ia sering dipersembahkan dalam majlis-majlis kenduri, gotong-royong, perkahwinan, dan sambutan keagamaan, menjadikan muzik ini sebahagian daripada gaya hidup dan budaya sosial. Lagu-lagu keroncong pada zaman dahulu banyak mengandungi mesej nasihat, nilai keagamaan, dan falsafah hidup yang disampaikan melalui lirik-lirik puitis dan melankolik. Dengan irama yang lembut dan santai, keroncong menjadi medium yang sesuai untuk merehatkan jiwa, menyatukan masyarakat, dan menyampaikan pengajaran secara halus. Selain itu, keroncong juga berfungsi sebagai alat penghubung budaya dalam kalangan masyarakat migran, terutama ketika penghijrahan orang Jawa ke Tanah Melayu pada penghujung abad ke-19. Ia menjadi cara untuk mereka mengekalkan identiti etnik, bahasa, dan seni muzik yang diwarisi dari tanah asal mereka.


Pada masa kini, muzik keroncong telah mengalami perluasan fungsi yang melampaui hiburan domestik. Ia kini sering dimainkan dalam majlis rasmi kerajaan, festival kebudayaan, persembahan hotel, konsert berskala besar, malah dijadikan bahan kajian di institusi pendidikan tinggi. Kepelbagaian ini menunjukkan bahawa keroncong telah berevolusi menjadi medium diplomasi budaya dan pelestarian warisan muzik tradisional. Fungsi keroncong juga telah diperluaskan dalam bidang pendidikan dan pembinaan sahsiah, terutama apabila lagu-lagu yang dinyanyikan mengandungi unsur nilai murni, etika, dan kesedaran sosial. Keroncong dilihat sebagai satu seni suara yang mendidik sambil menghibur, dengan penekanan kepada penghayatan lirik dan nilai-nilai kehidupan.


Tambahan pula, keroncong kini digunakan untuk merapatkan hubungan antara generasi, apabila generasi muda diberi ruang untuk menginterpretasi semula lagu-lagu klasik dalam gaya moden tanpa menghilangkan identiti asalnya. Inovasi ini membantu memperkenalkan keroncong kepada khalayak lebih luas dan pelbagai. Di peringkat negeri Selangor khususnya, terdapat juga usaha menjadikan keroncong sebagai muzik tradisional rasmi. Pelbagai kaedah di ambil termasuklah dengan tujuan penganjuran pertandingan serta menjadi persmebahan rasmi kerajaan negeri. Ini memperlihatkan pengiktirafan terhadap keroncong sebagai warisan budaya yang berpotensi untuk diperkasakan sebagai produk seni warisan negara.


Busana/ Aksesori

Dalam persembahan muzik tradisional Keroncong, tiada satu bentuk busana rasmi atau khusus yang ditetapkan. Namun, sebagai sebuah bentuk muzik tradisional yang mencerminkan identiti budaya masyarakat Melayu, khususnya di negeri Selangor, aspek pemakaian tetap menitikberatkan unsur kemelayuan yang disesuaikan mengikut adaptasi, tema persembahan, dan kesesuaian majlis. Pengaruh tempatan di Malaysia menjadikan pemakaian pemuzik lebih berasaskan gaya Melayu tradisional, yang sopan, elegan, dan menghormati nilai estetika budaya setempat.


Para pemuzik dan penyanyi lelaki dalam kumpulan keroncong lazimnya mengenakan baju Melayu Teluk Belanga yang dipadankan dengan samping songket atau kain pelikat. Potongan pakaian ini mencerminkan kesopanan, ketertiban, dan formaliti yang bersesuaian dengan sifat muzik keroncong yang lembut dan berjiwa. Aksesori yang melengkapkan penampilan ialah songkok hitam, sebagai simbol penghormatan dan kemelayuan dalam persembahan tradisi. Pemilihan warna pakaian sering diselaraskan dengan tema persembahan atau suasana majlis misalnya warna-warna lembut untuk majlis rasmi, dan warna ceria untuk festival kebudayaan.


Pemuzik atau penyanyi wanita pula sering tampil dalam baju kurung moden, baju kurung klasik atau kebaya labuh yang biasanya diperbuat daripada material songket, satin, atau kain tradisional bercorak bunga Melayu. Potongan pakaian ini menampilkan keanggunan dan kehalusan wanita Melayu, sejajar dengan suasana harmoni dalam persembahan keroncong. Sebagai pelengkap, aksesori rambut seperti cucuk sanggul sering digunakan untuk menghias kepala, terutamanya dalam persembahan berskala rasmi atau majlis kenegaraan. Gaya ini bukan sahaja menyerlahkan penampilan, malah menunjukkan kesetiaan terhadap nilai budaya dan warisan seni.


Peralatan/ Bahan-Bahan

Muzik keroncong terkenal dengan bunyinya yang lembut, beralun dan mendayu. Ciri-ciri unik ini terhasil daripada penggunaan gabungan alat muzik bertali yang digesek dan dipetik, yang membentuk ensembel keroncong yang tersusun dan harmoni. Setiap alat mempunyai peranan tersendiri yang saling melengkapi dalam mencipta lapisan irama dan melodi. Antara alat muzik yang lazim digunakan dalam persembahan keroncong ialah:


Gitar Akustik

Gitar akustik memainkan peranan utama dalam memberikan ritma dan harmoni. Ia digunakan untuk memetik kord asas dan mengisi ruang sonik di antara instrumen bertali yang lain. Teknik petikan dalam keroncong selalunya menggunakan strumming pattern tradisional yang konsisten dan santai, menghasilkan suasana muzik yang tenang dan romantis.


Cello

Cello ialah alat bertali yang digesek dan berfungsi untuk memainkan melodi rendah dan alunan pengiring. Ia memberikan tekstur bunyi yang dalam dan kaya, serta menyumbang kepada suasana emosi dan dramatik dalam persembahan keroncong. Kehadiran cello dalam ensembel membina keseimbangan antara frekuensi rendah dan tinggi.

Double Bass
Double bass pula digunakan untuk menghasilkan garisan bass yang stabil dan menjadi tulang belakang kepada struktur muzik keroncong. Ia mengukuhkan rentak dan memberikan kedalaman bunyi. Biasanya dimainkan dengan teknik pizzicato (petikan), ia menyumbang kepada groove yang tetap dan beralun.

Ukulele (Cak)
Cak ialah sejenis ukulele kecil berdawai empat yang menghasilkan bunyi tinggi dan tajam. Ia memainkan irama pantas yang berulang dan bertindak sebagai pemacu ritma dalam persembahan keroncong. Petikan cak memberikan sentuhan “berkerincing” yang menjadi identiti utama muzik ini.

Ukulele (Cuk)
Cuk pula sedikit lebih besar daripada cak, dan menghasilkan bunyi yang lebih dalam. Ia digunakan untuk memainkan kord pengiring yang stabil dan berlapis, menjadikan rentak keseluruhan lebih padat dan kaya. Cuk dan cak sering dimainkan bersama secara berharmoni.

Ukulele
Selain daripada cak dan cuk yang khusus, ukulele biasa juga digunakan, terutama dalam adaptasi moden. Ia berfungsi sebagai instrumen pelengkap yang memberi warna tambahan kepada persembahan, dan kadangkala menggantikan cak atau cuk mengikut keperluan.

Keyboard
Dalam persembahan keroncong moden, keyboard sering ditambah sebagai alat sokongan harmoni atau untuk meniru bunyi alat tradisional tertentu seperti flute atau strings. Ia juga digunakan bagi menambah kesan moden, terutamanya dalam persembahan berskala besar atau rakaman studio.

Kaedah / Cara Penyediaan/ Cara Persembahan

Persembahan muzik keroncong lazimnya dilakukan dalam bentuk ensembel muzik berkumpulan, yang terdiri daripada antara lapan hingga sepuluh orang pemuzik termasuk penyanyi. Setiap anggota memainkan peranan yang tersendiri, dan keserasian antara mereka amat penting bagi memastikan alunan muzik keroncong disampaikan secara harmoni dan beremosi. Biasanya persembahan disertai oleh seorang penyanyi lelaki dan seorang penyanyi wanita, atau disampaikan secara berduet. Gandingan vokal ini mencipta kontras dan keseimbangan suara, mewujudkan suasana yang romantik dan mendalam sesuai dengan jiwa lagu-lagu keroncong.


Sebelum persembahan bermula, penyusunan lagu dilakukan berdasarkan tema, suasana majlis dan kesesuaian vokal. Pemuzik akan menjalani sesi latihan bersama bagi memastikan kelancaran iringan muzik dan penyesuaian tempo.


Selain itu, pengacara majlis (jika ada) juga memainkan peranan memperkenalkan lagu-lagu dan menyampaikan sedikit latar belakang atau mesej lagu.

Gaya penyampaian dalam muzik keroncong menitikberatkan kesantunan vokal, penghayatan lirik, dan pengendalian tempo yang tenang dan stabil. Penyanyi perlu menyampaikan lirik dengan jelas dan penuh emosi, kerana kekuatan utama keroncong terletak pada kisah dan mesej yang terkandung dalam nyanyian. Persembahan keroncong boleh dilakukan dalam pelbagai suasana seperti Majlis rasmi dan kenegaraan, Acara kebudayaan dan warisan, Persembahan pentas di hotel dan dewan, Majlis perkahwinan dan nostalgia dan Konsert atau rakaman TV/radio.

Repertoir lagu keroncong merangkumi gabungan lagu tradisional dan moden, termasuk karya tempatan dan Indonesia. Berikut adalah antara lagu-lagu yang sering dipersembahkan:

Tajuk Lagu

Penyanyi Popular

Sayang Di Sayang

Kartina

Hujan

Adibah Noor

Alunan Biola

Saloma

Pelangi Petang

Sudirman

Kita Kan Sekampung

Dakmie

Bengawan Solo

Gesang

Kasih

Hetty Koes Endang

Tombo Ati

Opick

Gambang

Semarang

Tokoh dan Pencapaian

-

Sumber Rujukan

Bahan Bacaan

Darini, R. (2012). Keroncong: Dulu dan Kini. Mozaik, 6(2), 19-31.


Rachman, A. (2013). Bentuk dan analisis musik keroncong tanah airku karya Kelly Puspito. Harmonia: Journal of Arts Research and Education, 13(1).


Juris, A., Hazmi, A. H., Rafedzi, E. R. K., & Jali, J. M. (2024). Irama muzik keroncong: Warisan seni muzik Melayu yang kian dilupakan. Jurnal Kajian Lisan Malaysia, 2(2).


Minhad, A. B., & dengan Kepujian, S. M. S. G. (2008). Cabaran Jabatan Kebudayaan, Kesenian Dan Warisan Negeri Selangor (JKKWNS) Dalam Menjadikan Muzik Keroncong Sebagai Identiti Negeri Selangor (Doctoral dissertation, Universiti Malaysia Sarawak).


Ganap, V. (2006). Pengaruh Portugis pada musik keroncong (Portuguese influence to kroncong music). Harmonia: Journal of Arts Research And Education, 7(2).


Lokasi

Informan/Tokoh/Penyunting/Penyelidik
Dapatkan Arah

Maklumat Perhubungan JKKN Negeri

Ahmad Zaimy bin Mohd Yusoff

Pegawai Kebudayaan

Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara, Selangor
Tingkat 6, Menara Korporat, Kompleks IDCC Shah Alam Jalan Pahat L 15/L, Seksyen 15 40200 Shah Alam, SELANGOR DARUL EHSAN

03-5543 1654 /1763

atau

Gunakan borang di bawah untuk berhubung terus dengan pihak Informan/Tokoh/Penyunting/Penyelidik. Kami akan membalas pertanyaan anda secepat mungkin!