TARIAN ORANG ASLI SELETAR

Seni Persembahan >Tarian

Gambar

9

Video

ada

Pelawat Hari ini

9

Jumlah Pelawat

84

Pengenalan dan sejarah

Masyarakat Orang Asli Seletar merupakan salah satu daripada 18 suku etnik

Orang Asli di Malaysia, dan secara taksonominya dikelaskan di bawah kumpulan

Melayu Proto bersama dengan beberapa suku kaum lain seperti Mah Meri, Jakun,

Temuan dan Orang Kuala. Orang Asli Seletar mempunyai latar belakang sejarah

yang unik kerana mereka tergolong dalam komuniti Orang Laut yang secara

tradisinya mengamalkan gaya hidup nomad laut, berpindah-randah mengikut

sumber laut yang menjadi sumber utama rezeki mereka.

Dari aspek penempatan, masyarakat Seletar dahulu banyak mendiami kawasan-

kawasan persisiran pantai, muara sungai dan pulau-pulau kecil, terutamanya

sekitar perairan Johor dan Singapura. Beberapa kawasan yang menjadi tumpuan

penempatan mereka di Johor pada masa kini termasuklah Kampung Sungai

Temon di Danga Bay, Johor Bahru; Kampung Bakar Batu di Kulai; serta

penempatan kecil lain sekitar Pantai Selatan Johor.

Dari sudut asal-usul sejarahnya, Seletar dipercayai berasal daripada kelompok Orang Laut yang pernah mendiami kawasan Paya Seletar dan Pulau Seletar di

Singapura. Mereka merupakan sebahagian daripada penduduk peribumi awal di

Singapura sebelum migrasi dan urbanisasi moden berlaku. Pada pertengahan

abad ke-20, sebahagian daripada masyarakat Seletar telah berpindah ke Johor

ekoran daripada perancangan pentadbiran kerajaan Johor di bawah Sultan Abu

Bakar, terutamanya di kawasan Sungai Pulai, di mana mereka memulakan

penempatan kekal.

Sehubungan dengan itu, Sebagai komuniti yang kehidupannya rapat dengan alam

maritim, sumber inspirasi kepada gerak tari, lagu serta ritual masyarakat Seletar

banyak dipengaruhi oleh elemen alam seperti laut, ombak, angin, ketam, kepah

dan siput. Tarian masyarakat Seletar sering kali dipersembahkan bersempena

dengan upacara memohon perlindungan dan kemurahan rezeki daripada “Tuhan

Laut”, khususnya ketika menghadapi musim tengkujuh di mana sumber hasil laut

berkurangan. Dalam ritual ini, mereka menyatakan luahan kesusahan dan

permohonan ihsan agar dilindungi daripada bencana alam dan diberikan

kelimpahan rezeki. Tarian tersebut memperlihatkan pergerakan tangan yang

meniru riak ombak dan angin laut, gerakan kaki yang menggambarkan langkah

mengharungi air, serta nyanyian yang dipenuhi bait-bait pujian kepada Tuhan Laut.

Fungsi dan Peranan

Tarian Orang Asli Seletar memainkan beberapa peranan penting dalam kehidupan

masyarakatnya. Pertama, tarian ini berfungsi dalam upacara ritual bagi memohon

keberkatan dan perlindungan daripada Tuhan Laut. Ia mencerminkan hubungan

erat masyarakat Seletar dengan alam sekitar, khususnya dalam menghadapi

ketidaktentuan sumber laut semasa musim tengkujuh.


Selain daripada fungsi ritual, tarian ini juga menjadi aktiviti hiburan utama dalam

kalangan penduduk kampung. Ia kerap dipersembahkan semasa majlis keramaian

seperti kenduri, perkahwinan, penyambutan tetamu, dan perayaan tahunan

komuniti. Melalui persembahan ini, masyarakat dapat berkumpul, berinteraksi, dan

mengukuhkan hubungan kekeluargaan serta komuniti.


Dalam konteks pemodenan dan pengaruh budaya luar, tarian ini turut berperanan

sebagai mekanisme pemeliharaan identiti budaya. Ia membantu memperkukuh jati

diri etnik Seletar dan memastikan warisan budaya mereka terus diwarisi oleh

generasi muda. Selain dipersembahkan dalam kalangan komuniti sendiri, tarian ini

juga sering diundang untuk dipersembahkan di peringkat daerah, negeri dan kebangsaan sebagai usaha memperkenalkan warisan budaya Orang Asli Seletar

kepada masyarakat umum.

Busana/ Aksesori

Semasa mempersembahkan tarian tradisional, para penari Orang Asli Seletar

mengenakan busana yang diperbuat sepenuhnya daripada bahan semula jadi

hasil sumber alam sekitar mereka. Bahan utama pakaian ialah kulit kayu pokok

Sebaru, sejenis pokok bakau yang tumbuh di persisiran pantai. Proses pembuatan

pakaian ini bermula dengan pemilihan kulit kayu yang sesuai, diikuti dengan

proses pembersihan, penjemuran, dan pengeringan yang mengambil masa hampir

sebulan. Setelah kering, kulit kayu tersebut akan dianyam secara teliti oleh kira-

kira enam orang penduduk sehingga terbentuk sepasang busana lengkap. 

Ketika menari, penari lelaki dan wanita akan memakai tanjak yang diperbuat

daripada anyaman kulit kayu di bahagian kepala. Di bahagian badan, selempang

disilang menutupi bahu hingga ke pinggang. Penutup bahagian bawah pula

berbentuk kain panjang yang melilit pinggang hingga ke paras kaki. Selain itu,

penari turut mengenakan hiasan tambahan yang diperbuat daripada daun nipah

yang dianyam sebagai skirt tambahan. Aksesori lain seperti kulit cengkerang laut,

manik-manik, dan bunga-bungaan turut digunakan bagi memperindahkan busana

ketika persembahan berlangsung. Manakala, dari segi solekan, para penari hanya

mengenakan sapuan solekan yang ringkas dan semula jadi pada wajah, sekadar


untuk menaikkan seri dan menonjolkan kejelitaan serta kekemasan penampilan

ketika menarikan persembahan di hadapan khalayak.

Peralatan/ Bahan-Bahan

Antara alat muzik utama yang digunakan ialah buluh cehtong. Alat ini tergolong

dalam kategori idiofon, iaitu alat muzik yang menghasilkan bunyi melalui getaran

bahan itu sendiri tanpa memerlukan tali, membran atau tiupan udara. Buluh

cehtong diperbuat daripada batang buluh yang dipotong dalam pelbagai saiz untuk

menghasilkan variasi nada. Alat ini dimainkan secara berkumpulan, di mana setiap

pemain akan menghentakkan batang buluh tersebut ke lantai secara bergilir-gilir,

lalu menghasilkan irama yang merdu dan berulang. Rentak yang dihasilkan bukan

sahaja mengiringi pergerakan penari, malah menjadi asas utama dalam

membentuk suasana keseluruhan persembahan.


Selain buluh cehtong, alat muzik tabla turut digunakan dalam persembahan tarian

ini. Tabla merupakan alat perkusi dua permukaan yang berasal dari budaya India.

Penggunaannya dalam persembahan tarian Orang Asli Seletar mencerminkan adanya proses asimilasi dan penyesuaian budaya luar dalam seni persembahan

masyarakat ini. Bunyi yang dihasilkan oleh tabla menambah variasi ritma yang

memperkayakan lapisan muzik sedia ada, serta memberi kekuatan pada tempo

pergerakan tarian.

Di samping itu, alat muzik makasar turut dimainkan dalam persembahan. Alat ini

diperbuat daripada tempurung kelapa yang diproses khusus untuk menghasilkan

bunyi apabila diketuk. Makasar berperanan menambahkan elemen ritma

tambahan yang unik, sekali gus menyerlahkan ciri-ciri semula jadi yang menjadi

sebahagian daripada identiti budaya Orang Asli Seletar yang sinonim dengan

kehidupan berasaskan alam.

Dalam beberapa persembahan moden, penggunaan sistem mixer atau alat

kawalan bunyi elektronik turut digunakan. Penggunaan mixer ini bertujuan

memastikan keseimbangan bunyi antara semua alat muzik dan nyanyian,

terutama apabila persembahan diadakan di pentas yang lebih besar atau dalam

acara rasmi. Dengan bantuan sistem ini, keseluruhan persembahan dapat

dinikmati dengan jelas oleh penonton tanpa mengurangkan nilai tradisional yang

dipersembahkan.

Kaedah / Cara Penyediaan/ Cara Persembahan

Tarian Orang Asli Seletar mempunyai keunikan tersendiri kerana memperlihatkan

hubungan simbiosis yang erat antara manusia dengan alam laut yang menjadi

sumber kehidupan utama mereka. Konsep persembahan tarian ini dibina

berdasarkan penghayatan terhadap kehidupan seharian masyarakat Seletar yang

banyak berkait rapat dengan ekosistem maritim. Oleh itu, pergerakan tarian dan

rentak kaki para penari biasanya disesuaikan mengikut tema lagu yang dimainkan

sepanjang persembahan.

Dalam persembahan, terdapat beberapa jenis lagu yang membawa maksud

tertentu berdasarkan konteks majlis yang diraikan. Sebagai contoh, lagu Ketam

Jengkeng sering dimainkan dalam acara perkahwinan. Lagu ini merujuk kepada

perlambangan ketam yang keluar dari air pasang, menggambarkan kesuburan

dan permulaan fasa baharu dalam kehidupan berumahtangga. Selain itu, lagu

Daeng Neng Kai pula sering dimainkan ketika sambutan memperingati nenek

moyang, yang menzahirkan penghormatan dan rasa syukur kepada generasi

terdahulu. Sementara itu, lagu Oghayo-Oghayo membawa tema pengalaman

memburu dan mencari rezeki, mencerminkan aktiviti ekonomi tradisional masyarakat Seletar yang bergantung pada hasil laut dan hutan.


Dari segi susunan penari, biasanya terdapat lapan orang penari yang memulakan

persembahan. Mereka dibahagikan kepada dua baris, dengan empat penari di

hadapan dan empat penari di belakang. Setiap penari melakukan ayunan tangan

yang harmoni sambil berposisi kiri dan kanan antara satu sama lain, mewujudkan

pola pergerakan yang seimbang dan seragam. Gerakan ini mencerminkan alunan

ombak dan ritma alam semula jadi yang menjadi sebahagian daripada identiti

persembahan mereka.

Seterusnya, penari akan bergerak membentuk bulatan secara beriringan. Setelah

itu, bulatan tersebut berpecah kepada dua bulatan kecil, memperlihatkan formasi

dinamik yang melambangkan keharmonian dan kerjasama komuniti. Akhir

persembahan biasanya ditutup dengan empat penari membentuk satu bulatan

kecil, manakala empat yang lain membentuk dua barisan berlawanan arah di

bahagian kiri dan kanan pentas.

Secara keseluruhan, persembahan ini diiringi dengan rentak lagu-lagu tradisional

seperti Ketam Jengkeng, Daeng Neng Kai, dan Oghayo-Oghayo. Gerakan tari

yang digunakan dalam persembahan ini turut merujuk kepada gaya tarian Sewang

yang lazim diamalkan oleh komuniti Orang Asli lain, namun disesuaikan dengan

identiti budaya masyarakat Seletar sendiri. Melalui gabungan elemen pergerakan, lagu dan irama alam, tarian ini tidak hanya menjadi persembahan hiburan semata-

mata, tetapi turut membawa naratif budaya, kepercayaan serta nilai-nilai warisan

masyarakat Orang Asli Seletar.

Tokoh dan Pencapaian

Encik Jahan bin Tom. Persatuan Tarian Orang Asli Seletar Sg. Temun. Kg.

Orang Asli Sungai, Temon, Johor Bahru.

Sumber Rujukan

Bahan Bacaan

Seletar Community. (2019, November 21). Tarian dan nyanyian rakyat

Orang Seletar [Video]. YouTube.

https://www.youtube.com/watch?v=o8hDReyNmzw

Seletar Dance Johor. (2020, March 15). Tari Seletar (Seletar Dance)

[Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=zVoDdNTI9RM

Warisan Seletar Malaysia. (2021, October 10). Tarian Ketam Bangkang

Kaum Orang Asli Seletar [Video]. YouTube.

https://www.youtube.com/watch?v=woQPMclYkAs

Festival Orang Asli Malaysia. (2022, April 1). Festival Orang Asli dan

Peribumi: Seletar Laut [Video]. YouTube.

https://www.youtube.com/watch?v=yVazeXEGpFw

Kebudayaan Orang Seletar. (2023, August 15). Persembahan Tarian


Seletar Kampung Sungai Temon [Video]. Facebook.

https://www.facebook.com/penjaga.ikan/

Amazing Johor Culture. (2023, September 5). ‘Ketam Bangkang’ Dance

from Orang Asli Tribe of Seletar [Video]. Facebook.

https://www.facebook.com/100071195323268/videos/amazing-ketam-

bangkang-dance-from-orang-asli-tribe-of-seletar-from-johor-

bharumy/875730265897971/

Shamsir, S. I., Muda, M., & Hassan, Z. A. (2024). Kegiatan sosioekonomi

Orang Asli Seletar di Kampung Bakar Batu, Johor Bahru. e-BANGI, 21(3),

376–391.


Rosnon, M. R., Abdul Razak, M. A., & Jalaludin, M. L. (2024). Exploring the

subjective well-being of elderly Orang Seletar indigenous people in Johor,

Malaysia. Journal of Infrastructure, Policy and Development, 8(8), 2606.


Zal, W. A. (2013). Pembentukan modal insan Orang Asli Darat dan Laut di

Malaysia (The human capital formation amongst Orang Asli Darat (Forest

people) and Orang Asli Laut (Sea people) in Malaysia). Geografia, 9(4).


Ani, F., Yusoff, R. M., Damin, Z. A., Jaes, L., Johar, S. S., Nordin, S. R. A.,

... & Ismail, F. (2018). Menyelusuri asimilasi budaya kaum Orang Asli Suku

Kuala di Sungai Layau, Kota Tinggi. Human Sustainability Procedia.


Roddin, R., Yusof, Y., Mukhtar, M. I., Mohamad, M. M., Razzaq, A. R. A.,

Jalil, S. A., & Hariri, T. I. A. A. (2019). Keupayaan komuniti Orang Asli suku

kaum Seletar di Johor Bahru melalui keusahawanan berasaskan

pelancongan. International Journal of Social Science Research, 1(2), 9–22.


ii. Tokoh (jika ada temu bual tokoh)

Encik Jahan bin Tom. Persatuan Tarian Orang Asli Seletar Sg. Temun. Kg.


Orang Asli Sungai, Temon, Johor Bahru.

Lokasi

Informan/Tokoh/Penyunting/Penyelidik
  • Mr. Jahan bin Tom
  • Kg. Orang Asli Sungai, Temon, Johor Bahru.
  • +6017-2848887
Dapatkan Arah

Maklumat Perhubungan JKKN Negeri

Puan Nor Hafizah Hassan

Pegawai Kebudayaan

Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara, Johor
Aras 6 Kiri, Wisma PERKESO No 26, Jalan Susur 5 Off Jalan Tun Abdul Razak, Larkin 80200 Johor Bahru JOHOR DARUL TAKZIM

07-224 8270 / 223 1249

Kembali Ke Atas